Resiliència: com poder afrontar el que sembla impossible.

És cert que una persona pot afrontar una o múltiples adversitats a la vegada i sortir-ne il·lès? Quina actitud podem adoptar per no decaure emocionalment? Som resilients? Potser tots ho som de resilients, amb més o menys mesura, però n’hi ha que degut a la falta de suport, al volum d’estrès, les contrarietats i els problemes que els regala la vida se senten sobrepassats i obliden que ho són. Qui no ha tingut un d'aquests dies negres en que no hi veu solució a res i sembla sortir tot del revés? Utilitzar els recursos adequats en el moment idoni no és gens fàcil, i més quan no veiem sortida al conflicte. Per això és important que ho treballem, que aprenguem a reflexionar, a fer balança del que és positiu i negatiu, de saber recolzar-nos amb qui sap escoltar i respectar, de tenir l’esperit de mirar endavant i no enrere, de perdonar, de ser prudent, de confiar amb nosaltres....Tots en algun moment hem sentit la necessitat d’abandonar temporalment (estudis, treball, companys, família,...) en definitiva, tot el que ens envolta, però gràcies a diversos factors externs hem volgut tornar i continuar. Un gran problema és quan algú no vol seguir perquè està cansat de lluitar i té la sensació d'esgotament. I és que són tants els fets que poden ocórrer al mateix temps: malalties, pèrdues, desenganys, excés de feina, abandonament, soledat, violència, nostàlgia,... Algú és capaç de superar tot això a la vegada? Sí. Un nen ho pot fer i un adult també, però requereix d’entrenament. Cal ensenyar a reconèixer les emocions, a conscienciar als alumnes des de ben petits que és essencial buscar motivacions inicials al canvi, emprendre alternatives al camí que es talla, a saber-se aixecar quan ens fan caure, a saber afrontar amb optimisme o al contrari, a obrir un paraigües quan hi ha massa tempesta, a tenir visió de futur, compromís afectiu, percepció de control, i el més important: AUTOESTIMA!
RECURSOS PER TREBALLAR L'AUTOESTIMA A L'AULA
EL TRESOR (extret del llibre de M. Carme Boqué. “Mediació escolar”.) Per mi, de les millors activitats per fer a infantil o cicle inicial de primària. Passem una capseta als alumnes i els diem que quan l’obrin veuran el tresor més important que existeix al món. Quan ho hagin vist se’ls demana que no diguin res i que passin la capseta al nen del costat. A dins s’hi ha de col·locar un petit mirall i cada nen s’hi veurà reflectit. El resultat és molt gratificant perquè veus a nens i nenes dels que no t’esperes, somriure. A tots els agrada sentir-se importants i és una manera de guanyar en autoestima.
Conte per aprendre a identificar les emocions (Infantil)
Recull d’activitats i exercicis que afavoreixen l’autoestima (Cicle Inicial i Mitjà de primària)
Comentarios
Publicar un comentario