Abans de llegir i escriure. Com preparar-los?
En ocasions ens trobem amb nens que els costa llegir, copiar bé de la pissarra, reconèixer lletres, o fins i tot, organitzar-se en el paper on dibuixen i escriuen. I és que per llegir i escriure correctament cal haver assolit una suficient coordinació visomotora (coordinació de la vista amb el moviment del cos), una bona capacitat d’orientació a l’espai i un desenvolupament adequat de l’atenció i la memòria. Per posar uns exemples: és complicat orientar-se en un paper en blanc abans que en una casa o un parc. Primer, hem de dominar el propi cos en relació amb l’espai que ens envolta. També és força difícil poder realitzar traços ben fets i agafar bé el llapis si abans no s’ha exercitat la mobilitat dels dits i les mans; i alhora, és quasi impossible plasmar en un paper allò que ens ensenyen: com s’escriuen les paraules, com es pronuncien les lletres, etc. si no hem fet prèviament exercicis d’estimulació de la memòria i de la vista.
Durant tota l’etapa d’Educació Infantil es fonamental motivar als nens a fer jocs que desenvolupin al màxim aquestes habilitats. Des de casa, es poden fer activitats de caire lúdic, que ajudin als nostres fills a iniciar més positivament l’aprenentatge de la lecto-escriptura.
S'ha de començar amb exercicis fàcils i després anar pujant la dificultat.
RECORREGUTS
Tracem un línea recta al terra amb un guix, o bé enganxem un tros de cinta aïllant. Els nens han de caminar-hi per sobre cap endavant, creuant els peus i enrere. Posteriorment es pot fer el mateix amb línees corbes o altres formes. També es pot apujar el nivell de dificultat col·locant obstacles pel mig.
Projectar una llanterna al terra: els nens la segueixen caminant.
Fer camins sobre la sorra i caminar-hi per sobre.
Fer córrer un cotxe de joguina per un circuit dibuixat en un paper. Es pot moure enganxant un imant sota el cotxe i un altre sota el paper. També sobre paper,es pot seguir el recorregut amb una llanterna.
PESCAR OBJECTES

Intentem agafar objectes o aliments petits com nous, cacauets o pipes. Primer s’agafen amb els dits (polze i índex) i després amb unes pinces.
FER PLOURE
Agafem un comptagotes i dipositem unes quantes gotes en un got.
Dibuixem un núvol : les gotes les fem amb boletes de paper de seda de color blau i les enganxem a sota.
OMBRES XINESES
S’estén un llençol amb un focus darrere, S’apaga el llum i es fan formes que els nens hauran d’endevinar. També es poden representar contes col·locant titelles darrere el llençol.
JOCS DE CARGOLAR I ENFILAR
Posar rulos als cabells de les nines.
Posar el cordill d’una baldufa.
Enfilar botons de diferents colors i fer un collaret.
TITELLES AMB DITS
Es dibuixen cares a les puntes dels dits i a les ungles amb retoladors, o cartonets si no volem embrutar-nos els dits. Els nens juguen a fer-los parlar.
JOC DE GOMES
S’agafa una goma elàstica o un cordill llarg. Per parelles s’han de formar figures geomètriques amb el cordill lligat per les seves puntes, utilitzant només les mans: creuant els fils, estirant, passant de dalt a baix,...
TASQUES DOMÈSTIQUES
Agafem les agulles d’estendre i estenem la roba.
Escórrer draps, escombrar,...
JOCS AMB ELS ULLS
Ampolla d’aigua plena i marcar amb un retolador permanent on arriba el líquid. Es fa tancant primer un ull i després l’altre.
Agafem dos llapis de diferent color que tinguin un ninot a dalt. Es posen davant dels ulls del nen i se li diu que en miri un, intentant mantenir l’atenció cinc segons. Després es fa el mateix però movent els llapis alhora que el nen fixa la mirada en un d’ells.
Joc del rei del silenci: es van donant instruccions: “El rei del silenci diu...que ens toquem el genoll esquerre”, “El rei del silenci diu... que toquem l’orella dreta del company”, “El rei del silenci diu...que caminem endavant movent els braços enrere.
Llegir lletres: Es posa una cartolina de lletres o de nombres davant del nen. Primer les llegeix de dreta a esquerra, després de fora a dins i per últim, de dalt a baix.
Durant tota l’etapa d’Educació Infantil es fonamental motivar als nens a fer jocs que desenvolupin al màxim aquestes habilitats. Des de casa, es poden fer activitats de caire lúdic, que ajudin als nostres fills a iniciar més positivament l’aprenentatge de la lecto-escriptura.
S'ha de començar amb exercicis fàcils i després anar pujant la dificultat.
Tracem un línea recta al terra amb un guix, o bé enganxem un tros de cinta aïllant. Els nens han de caminar-hi per sobre cap endavant, creuant els peus i enrere. Posteriorment es pot fer el mateix amb línees corbes o altres formes. També es pot apujar el nivell de dificultat col·locant obstacles pel mig.
Projectar una llanterna al terra: els nens la segueixen caminant.
Fer camins sobre la sorra i caminar-hi per sobre.
Fer córrer un cotxe de joguina per un circuit dibuixat en un paper. Es pot moure enganxant un imant sota el cotxe i un altre sota el paper. També sobre paper,es pot seguir el recorregut amb una llanterna.
PESCAR OBJECTES
Intentem agafar objectes o aliments petits com nous, cacauets o pipes. Primer s’agafen amb els dits (polze i índex) i després amb unes pinces.
FER PLOURE
Agafem un comptagotes i dipositem unes quantes gotes en un got.
Dibuixem un núvol : les gotes les fem amb boletes de paper de seda de color blau i les enganxem a sota.
OMBRES XINESES
S’estén un llençol amb un focus darrere, S’apaga el llum i es fan formes que els nens hauran d’endevinar. També es poden representar contes col·locant titelles darrere el llençol.
JOCS DE CARGOLAR I ENFILAR
Posar rulos als cabells de les nines.
Posar el cordill d’una baldufa.
Enfilar botons de diferents colors i fer un collaret.
TITELLES AMB DITS
Es dibuixen cares a les puntes dels dits i a les ungles amb retoladors, o cartonets si no volem embrutar-nos els dits. Els nens juguen a fer-los parlar.
JOC DE GOMES
S’agafa una goma elàstica o un cordill llarg. Per parelles s’han de formar figures geomètriques amb el cordill lligat per les seves puntes, utilitzant només les mans: creuant els fils, estirant, passant de dalt a baix,...
Agafem les agulles d’estendre i estenem la roba.
Escórrer draps, escombrar,...
JOCS AMB ELS ULLS
Ampolla d’aigua plena i marcar amb un retolador permanent on arriba el líquid. Es fa tancant primer un ull i després l’altre.
Agafem dos llapis de diferent color que tinguin un ninot a dalt. Es posen davant dels ulls del nen i se li diu que en miri un, intentant mantenir l’atenció cinc segons. Després es fa el mateix però movent els llapis alhora que el nen fixa la mirada en un d’ells.
Joc del rei del silenci: es van donant instruccions: “El rei del silenci diu...que ens toquem el genoll esquerre”, “El rei del silenci diu... que toquem l’orella dreta del company”, “El rei del silenci diu...que caminem endavant movent els braços enrere.
Llegir lletres: Es posa una cartolina de lletres o de nombres davant del nen. Primer les llegeix de dreta a esquerra, després de fora a dins i per últim, de dalt a baix.
Comentarios
Publicar un comentario